Thursday, January 14, 2010

دیکتاتورها، چطور رواج اعتقادات خودتان آزاد است؟

یوگا

بسیاری یوگا را راهی برای حفظ سلامت می دانند

برای بسیاری از مردم یوگا صرفا یک نوع ورزش محسوب می شود که اگر صبحها انجام شود احتمالا می تواند از ایجاد تنش و نگرانی در فردجلوگیری کند .

اما این ورزش قدیمی ریشه در آیین هندو دارد و اکنون بلندمرتبه ترین هیئت اسلامی کشور مالزی یعنی شورای ملی فتوا حکم داده است که مسلمانان نباید این ورزش را انجام دهند.

ابو شکور حسین رئیس این شورا اعلام کرده است ذکر مناجات در این ورزش و حرکاتی که او آنها را به انجام نیایش تشبیه کرد نامناسب است و می تواند "ایمان و اعتقادات فرد مسلمان را از بین ببرد."

البته بر اساس قانون در مالزی این فتوی الازم الاجرا نیست، اما بسیاری از مسلمانان این کشور به اینگونه فتواها احترام می گذارند و آنها را رعایت می کنند.

قبل از اعلام این تصمیم، بنیانگزار جامعه یوگای مالزی به بی بی سی گفته بود که یوگا صرفا یک نوع ورزش است و با تمامی مذاهب و حتی با بی دینی سازگاری دارد.

درحال حاضر اکثر کلاسهای یوگا در مالزی مملو از غیرمسلمانان یا هندی و چینی تباران است.

اما در شهرهای بزرگ مالزی زنان مسلمان زیادی هم در این کلاسها شرکت می کنند.




از سوی علمای مسلمان؛

یوگا براي مسلمانان اندونزی حرام اعلام شد دوشنبه07 بهمن 1387/ 14:50ب.ض

به گزارش شیعه آنلاين به نقل از مهر، پرفسور اتانگ رانوجوجیا رئیس بخش تحقیق و توسعه شورای علما گفت: ما مسلمانان را از انجام یوگا با دلایلی قوی براساس آموزه‌های اسلامی منع کردیم.

در نشست ملی شورای علمای مسلمان اندونزی در غرب سوماترا حدود 700 نفر از علما توافق کردند که مسلمانان را از انجام یوگا منع کنند، چرا که یوگا دربرگیرنده آداب دینی آیین هندو چون ترانه ها و سرودهای دینی یا مراقبه در طول تمرین است.

این درحالی است که آنها به طور هم رأی اشاره کردند که مسلمانان اندونزی می توانند یوگا را به عنوان یک تمرین جسمانی یا ورزش انجام دهند و زمانی که این اقدام به سلامت ارتباط داشته باشد انجام دادن آن مانعی ندارد، چرا که علما اعتقاد دارند آنها تنها فعالیتهایی را حرام اعلام می کنند که ارزشهای اسلامی را از بین می برد.

یوگا فعالیتی بدنی و باستانی است که برای کمک به مراقبه انجام می شود و قدمت آن به هزاران سال پیش باز می گردد، اما اکنون در بسیاری از بخشهای اندونزی به عنوان پرجمعیت ترین کشور اسلامی از محبوبیت خاصی برخوردار است.

پیروی از این فتوا از نظر حقوقی برای مسلمانان که 1/86 درصد از جمعیت 235 میلیونی اندونزی را تشکیل می دهد مانعی ندارد اما می تواند برسیاستهای دولت تأثیرگذار باشد.

این شورا که در سال 1975 تأسیس شد نقش مهمی برای خود در کشور تعیین کرد.

شورای ملی فتوای مالزی نیز دو ماه پیش فتوای حرام بودن یوگا برای مسلمانان را صادر کرده بود.

شورای علمای مسلمان اندونزی همچنین استعمال دخانیات در اماکن عمومی را حرام اعلام کرد و مسئله حرام بودن دخانیات را برای اقشار خاصی را چون کودکان، نوجوانان و زنان باردار مورد تصریح قرار داد.

رئیس بخش تحقیق و توسعه شورای علما گفت: علما در رابطه با حرام اعلام کردن دخانیات هم رأی نبودند چرا که برخی از اعضای این شورا از این امر واهمه داشتند که این فتوا درنهایت ممکن است به اقتصاد کشور ضربه بزند.

یمت سیگار در اندونزی نازلترین قیمت در سراسر جهان محسوب می شود و 60 میلیون نفر از مردم این کشور دخانیات استعمال می کنند.

علمای اندونزی همچنین وازکتومی، ازدواج زودهنگام، اهدای عضو و خودداری از شرکت در انتخابات را حرام اعلام کرده و علت این فتواها را حمایت مسلمانان از انحراف دانستند.