Friday, July 11, 2008

تایچی

اصل تایچی به ورزشهای رزمی باز می‌گردد. به همین دلیل نیز در برخی از کشورها به آن سایه بوکس هم می گویند. تمرینات مکتب تایچی از حرکات دفاعی و درگیری حیواناتی مانند خرس یا ببرگرفته شده است. هدف از بکارگیری این شیوه که حرکات در آن با تمرکز خاصی انجام می گیرند آن است که بدن فرد ورزیده و سالم بماند. بسیاری از کار آموزان در آغاز قادر به انجام همه حرکات نیستند. اما با تمرینات مکرر و تمرکز بیشتر انجام این حرکات برای ایشان نیز بتدریج هرچه راحت تر می گردد.

تمرینات تایچی همراه با تنفس انجام می گیرند و این امر موجب تصحیح عمل تنفس در فرد و کاهش استرس در وی می گردد.

بیش از صد حرکت بدنی درتایچی وجود دارد و اغلب تمرینات آن بصورت فردی و بدون هیچگونه وسیله ای انجام می گیرد. اما برخی از تمرینات نیز بصورت دو نفره و یا با چوب انجام می شوند. اساس این روش برایجاد تعادل و توازن در بدن و در نتیجه در روان استوار است و در این روش در مقابل هر حرکتی یک حرکت متقابل وجود دارد (در مقابل حرکت به بالا، حرکت به پایین / حرکت به جلو، حرکت به عقب).

این روش بعنوان کمک و حمایت در درمان بیماری های روان تنی و به عنوان سیستمی برای پیشگیری از آنها بکار برده می شود و تمرینات آن همراه با مدیتیشن روش بسیار خوبی برای کاهش فشار روحی ( استرس)، عصبی بودن و کمبود خواب است. تمرینات تایچی همچنین برای کاهش دردهای عضلانی و کمر درد و نیز برای تقویت عضلات کمر مؤثر است. توصیه می شود که این تمرینات زیر نظر مربیان کار آزمودۀ آن انجام شوند. (از وبلاگ دیالوگ - دکتر مشرف دهکردی)